21 oktober 2016

Intelligente insecten?

Insecten staan niet direct bekend als intelligente wezentjes. Ik maak me er zelf ook schuldig aan: ik zie ze meer als een soort organische mini-robotjes die enkel instinctief reageren. Maar die denkwijze zal ik moeten bijstellen na het lezen van een recent onderzoek met hommels.

Het blijkt namelijk dat hommels een kunstmatige bloem die buiten bereik is met behulp van een touwtje naar zich toe kunnen trekken. En dat niet alleen: dat "string-pulling" gedrag kunnen ze ook van elkaar leren!

Het doorgeven van kennis aan soortgenoten, bijvoorbeeld aan je eigen nageslacht, wordt culturele transmissie genoemd. Lang werd gedacht dat cultuur typisch menselijk was, tot werd ontdekt dat ook hoogontwikkelde dieren zoals chimpansees vaardigheden van elkaar leren. Maar nu lijkt het erop dat cultuur bij heel veel diersoorten voorkomt, zelfs bij hommels!

Ik ben altijd heel sceptisch geweest naar voorbeelden van "intelligent" gedrag bij insecten, maar ik moet toegeven dat dit onderzoek me in positieve zin heeft verrast. Toch wil dit niet zeggen dat hommels slimme denkers zijn. De resultaten van dit onderzoek kunnen ook betekenen dat culturele transmissie een minder complex proces is dan we dachten.



Referentie:
Alem S, Perry CJ, Zhu X, Loukola OJ, Ingraham T, Søvik E, et al. (2016) Associative Mechanisms Allow for Social Learning and Cultural Transmission of String Pulling in an Insect. PLoS Biol, 14(10): e1002564. doi:10.1371/journal.pbio.1002564

2 opmerkingen:

  1. Je hoeft alleen maar naar (de bouw van) een spinneweb te kijken om te zien dat 'insecten' tot meer in staat zijn dan de mens. Ga maar iets maken in een half uur dat 50 bij 50 meter is, en uit eigen materiaal dat ook nog eens sterker is dan ijzer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dat is toch geen eerlijke vergelijking? Spinrag is een lichaamseigen stof van een spin; een unieke eigenschap die zeker heel bewonderenswaardig is, maar weinig zegt over de mentale capaciteit van die spin. Mensen laten zien dat ze heel vindingrijk zijn door materialen uit de omgeving te veranderen en te combineren voor een bepaald doel.

      Verwijderen